Analytiikka

Kävijäseuranta eli webanalytiikka on verkkosivuston kävijäliikenteen tilastointia ja tutkimista. Se on digimarkkinoinnin peruskiviä. Sillä selvitetään mm.

 

- kuinka paljon sivuillasi käy vierailijoita (kampanjoiden mittaaminen, trendit),

- mistä maasta/alueelta kävijät tulevat sivustolle (onko kampanja toiminut),

- liikenteen lähteet (orgaaninen haku, kanavat vs. botit),

- kuinka kauan sivustolla vietetään aikaa ja mikä on esim. laskeutumissivun poistumisprosentti,

- konversiot (Tekevätkö kävijät haluttuja toimenpiteitä esim. toimiiko CTA -kehoitukset, Miten kävijät navigoivat sivuillasi ja mitä sisältöjä selataan)


Kävijäseurantaan on olemassa useita työkaluja (Snoobi, Piwik, Adobe, …). Käytetyin on Google Analytics. Työkalut pohjautuvat joko web serverin lokitiedostojen analysointiin tai page tagging menetelmään JavaScript teknologialla.