Hakukoneoptimointi (SEO)

Hakukone optimointia käytetään siitä yksinkertaisesta syystä, että hakutulosten sijat 1-3 saavat suurimman osan klikkauksista? Optimoinnin tavoitteena on siis saada sinun verkkosivu hakutulosten kärkeen, hakijat (=asiakkaat) valitsemaan kyseinen sivu ja siten lisäämään verkkosivujen kävijämääriä. Tavoitteena on löytää ja ottaa haltuun ne tärkeät hakusanat, joilla yritys tai tuotteet löydetään Internetin valtamerestä. Lisäksi optimoinnissa tavoitteena on parantaa sivuston sijoituksia myös ennalta arvaamattomilla hakulauseilla eli niin sanotuilla long tail hakusanoilla.


Onnistuneen hakukoneoptimoinnin ansiosta voidaan maksettua hakusanamainontaa vähentää ja joissakin tapauksissa luopua siitä lähes kokonaan.
 

Hakukoneoptimointi on muuttunut taktisesta kikkailusta osaksi digimarkkinoinnin strategiaa. Hakukone algoritmien muututtua laadukas sisältö on yhä tärkeämpää. Mutta toisaalta kun sisältöä mietitään, niin hakukone optimointi tulee ottaa huomioon - päämääränä tulisikin olla tuottaa "optimoitua sisältöä".

 

Hakukoneoptimoinnissa verkkosivustosi tehdään "hakukoneystävälliseksi”, jotta hakukone robotit löytävät sivusi mahdollisimman tehokkaasti tiettyjä hakusanoja käytettäessä ja verkkosivustosi sijoitus hakukoneiden hakutulosten luettelossa paranee. Hakukoneoptimointi koostuu muodostuu kolmesta osasta:


- Tekniikka ja arkkitehtuuri (mobiili/responsiivisuus, tietoturva, verkko sivuston koko ja tiedostojen määrä, nopeus, hidastavat java script, otsikot ja niiden pituus, metadata, …)
- Sisältö (rakenteellisesti oikein laadittua, avainsanoja sisältävää, käyttäjälähtöistä sisältöä, joka kiinnostaa kävijöitä ja jota päivitetään tarpeeksi usein)
- Uskottavuus (Sivustoon osoittavat linkit ”backlink” hyviltä, luotettavilta ja  laadukkailta sivuistoilta kasvattavat sivustosi luotettavuutta ja suosiota Googlen silmissä.

 

Voit testata oman verkkosivustosi teknistä optimointia käyttämällä esim. Googlen kehittäjä työkalua nimeltä PageSpeed Insight. Myös osa teknologiatoimittajista (esim. Website Grader) tarjoavat ilmaisia palveluja sivujen tekniseen analysointiin ja optimointiin. 

 

Googlen hakukone algoritmi muodostuu n. 200 tekijästä, joita SEO-expertit yrittävät tulkita ja testata. Parametrit eivät valitettavasti ole julkista tietoa, joten hakukone-optimointi hallinta vaatii todella syvällistä paneutumista, jatkuvaa kehittämistä ja tiedonpäivittämistä. Google julkaisee aktiivisesti päivityksiä hakukone algoritmeihinsä (Panda, Penguin, Hummingbird, jne.). Esim. keväällä 2015 Google julkaisi Mobilegeddon päivityksen, jonka myötä monen sivun raking tippui huomattavasti alas, jos sivut eivät olleet mobiiliystävällisiä. Nyt uusimpana puheenaiheena on Googlen tuoma RankBrain tekoälyn (machine learning, neural networks) hyödyntäminen osana hakualgoritmeja.

Avainsanatutkimus ja hakusana-analyysi

Oikeiden avainsanojen selvittäminen kuuluu hakukoneoptimoinnin ensimmäisiin toimenpiteisiin ja sitä tarvitaan niin orgaanisessa (ilmaisessa) optimoinnissa kuin maksetussa hakukonemainonnassa (Google Adwords)

 

Avainsanatutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa yrityksen digitaalisessa markkinoinnissa käytettävät keskeiset hakutermit ja avainsanat, joilla asiakkaat hakevat

 

- tietoa aihepiirin ympäriltä,

- konkreettisia vastauksia/ohjeita/vinkkejä ongelmiin tai
- suoraan tuotekategoriota/tuotteita/palveluita.

 

Maksetussa hakukonemainonnassa hakusana analyysiin liityy myös optimointi haaste : hakusana (keyword) vs. pitkät hakusanat (long-tail keywords). Usein pitkät hakusanat (long-tail keywords) ovat vähemmän haetumpia ja kilpailtuja ja siten halvempia (kts. esim. viereinen kuva). "furniture" (keyword) -hakusana haetaan n. 246 000 kertaa, mutta hakusanan hinta on $1,99, kun taas "antique love seat" -hakua tehdään vain 70 kertaa, mutta haun hinta on $1,00. Hakusanojen valintaa voidaan siis optimoida : voluumi x laatu x hinta.