Verkkokauppa

Verkkokauppa on määriteltävissä sähköiseksi liiketoiminnaksi, jossa osto ja maksaminen tapahtuu verkossa. Verkkokauppa on siis digitaalista myymistä konkreettisimmillaan. Verkkokaupan kasvu on ollut hurjaa ja on arvioitu, että kansainvälinen verkkokauppa viisinkertaistuu vuoteen 2020 mennessä (vuonna 2014 verkkokaupan arvon arvioitiin olevan 1,3 triljoonaa dollaria).

 

Kansainvälistä verkkokauppaa miettivälle yritykselle yksi ensimmäisistä tehtävistä on miettiä yrityksen verkkokauppastrategia ja tehdä päätös on perustetaanko verkkokauppa itse vai yritetään saada tuotteet myytäväksi kansainvälisiin isoihin verkkokauppoihin (esim. Amazon, Alibaba) tai erikoistuneihin verkkokauppoihin. 

 

Näissä isot verkkokaupat ottavat myynnistä komission, mutta toisaalta tarjoavat "valmiin" ostajakunnnan, markkinointiapua sekä toimitus ja logistiikkaketjun. Esim. Amazon tarjoaa “Fulfilment by Amazon (FBA)” -palvelua, joka hoitaa myynnin edistämisen, toimitus- ja palautusprosessin sekä paikallisen asiakaspalvelun. Alibaban 1866.com, puolestaan lupaa yhden luukun niin markkinoinninn maksuliikenteen, logistiikan ja tullien hoitamiseen kuin tuotemerkin valvontaan Kiinassa.

 

Kiinasta onkin tullut maailman suurin verkkokaupan markkina-alue yli 400 Miljoonalla kuluttajalla. Alibaban B2B-verkkokauppa 1866.com on rekisteröitynyt 100 Miljoonaa yritystä ja ko. saitti tavoittaa yli 12 miljoonaa uniikkia vierailijaa päivittäin.

 

Jos yritys päättää rakentaa oman verkkokaupan, joilla pyritään tavoittamaan kansainväliset asiakkaat, niin olennaisia seikkoja ovat verkkokaupan lokalisointi (kieli, maksuvälinet, toimitus) ja asiakaspalvelu. Verkkokaupassa on maakohtaisia eroja. Esim. Venäjällä suosituin tapa on edelleen maksaa tilaukset käteisellä postiennakkona kun taas Kiinassa maksut suoritetaan yhä suositummaksi käyvällä Wechat -palvelulla. Kiinassa asiakaspavelu on chattailyä ja tuotteeseen pitää sisältyä jokin tarina. Yleensä nämä vaatimukset ovat vaativat isoja investointeja, joten apuun aletaan hakemaan kumppaneita.

 

Markkinoilla on myös erikoistuneita toimijoita, jotka hoitavat isoissa verkkokaupoissa omaa osastoa, johon he voivat ottaa tarjolle tuotteita ja hoitavat asiakaspavelun. Esim. suomalainen Xport välittää Amazoniin suomalaisia kulutustuotteita ja ylläpitää Amazonissa (UK, Saksa) Nordic Lifestyle – Finland -osastoa. Samoin PostNord Denmark on avaamassa osastoa (Nordic platform) Tmall Global verkkokauppaan, joka ottaa myyntiin pohjoismaisia kuluttaja tuotteita.